MVC-Wieiringermeer is een modelvliegclub in Wieringermeer. Met een schitterend vliegveld gelegen in het Noord-Hollandse polderlandschap zijn de leden van deze modelvliegvereniging eigenlijk de gelukkigste modelbouwers in Noord Nederland.
Kom eens langs bij MVC-Wieringermeer
In het afgelopen jaar zijn heel wat spulletjes aangeschaft om de Spitfire compleet te maken. Als je denkt dat je met de aanschaf van een bouwdoos een compleet vliegtuig koopt, dan kom je bedrogen uit. Er zitten zelfs geen wielen in het pakket.
Linksboven. Hier de cockpit interior kit. Aanbevolen door Top Flite. Ik had gehoopt dat het al geschilderd was, maar nee hoor.
Bovenmidden. Schaalwielen, ook aanbevolen door Top Flite. Hmm, schaal is anders. De wielen van een Spitfire zien er toch echt anders uit. Toch moet je iets bestellen, want in de kit is geen wiel te bekennen.
Rechtsboven. Het Retractsystem van Robart. Speciaal voor dit systeem gekozen, omdat er in de bouwbeschrijving ook voor dit systeem gekozen is. Alles zou dus naadloos moeten passen.
Midden links. Retracts van Robart.
Midden Midden. De “Robostruts” van Robart. Hierdoor ziet het er net even wat echter uit.
Midden Rechts. Pomp om het retractsysteem op te pompen.
Onder Links. Hier is dan de piloot. Ik heb gekozen voor een 1:7 pilootje van “Century Jet”. Is ook een bouwpakketje en moet ook helemaal geschilderd worden. Het zal mij benieuwen.
Onder Midden. Uitlaatdemper. Eigenlijk bedoeld voor een tweetactmotor, maar ik ga toch proberen om deze deper te gebruiken bij een viertactmotor.
Onder Rechts. Hier nog wat losse spulletjes, aanbevolen door TopFlite.
Op vrijdag 20 februari rond 13.00 uur ontving Franc Breet dan eindelijk zijn vijf cilinder ‘Brown Bear’ stermotor uit handen van Dick van der Veldt.
Deze motor moet de krachtbron worden voor de Corsair die Franc op dit moment aan het bouwen is. Toch komt de motor eerst een poosje in de Corsair die Franc eerder al bouwde. Dit om de motor goed in te laten lopen en Franc te laten wennen aan de motor.
Direct na aankomst op het veld werd natuurlijk eerst even gepraat in de keet. Daarna werd de motor met proefbankje en al op de picknicktafel gemonteerd met behulp van twee grote lijmklemmen en toen kon het proefdraaien beginnen.
Vleugel achterlijst gelijmd en geschuurd, op deze foto is de flap en aileron nog verbonden met de vleugel. En is de triplex strook van 0.5 mmm nog niet gelijmd
Vleugel voorlijst gelijmd en geschuurd.
Tip gelijmd en geschuurd.
Aileron en Flap voorlijst gelijmd en geschuurd tevens triplex 0.5 mm gelijmd op vleugel achterlijst.