Diavoorstelling
Welkom bij MVC-Wieringermeer
MVC-Wieiringermeer is een modelvliegclub in Wieringermeer. Met een schitterend vliegveld gelegen in het Noord-Hollandse polderlandschap zijn de leden van deze modelvliegvereniging eigenlijk de gelukkigste modelbouwers in Noord Nederland. Kom eens langs bij MVC-Wieringermeer

Accessoires

oktober 4th, 2009

In het afgelopen jaar zijn heel wat spulletjes aangeschaft om de Spitfire compleet te maken. Als je denkt dat je met de aanschaf van een bouwdoos een compleet vliegtuig koopt, dan kom je bedrogen uit. Er zitten zelfs geen wielen in het pakket.

Cockpit setjescale wheels van RobartRetract set van Robart
Retracts van RobartRobo Struts van Robartpompje met "gauge" om retractsysteem op te pompen
pilootje van Century Jet schaal 1:7UitlaatdempertjeLosse onderdelen aanbevolen door TopFlite

Linksboven. Hier de cockpit interior kit. Aanbevolen door Top Flite. Ik had gehoopt dat het al geschilderd was, maar nee hoor.

Bovenmidden. Schaalwielen, ook aanbevolen door Top Flite. Hmm, schaal is anders. De wielen van een Spitfire zien er toch echt anders uit. Toch moet je iets bestellen, want in de kit is geen wiel te bekennen.

Rechtsboven. Het Retractsystem van Robart. Speciaal voor dit systeem gekozen, omdat er in de bouwbeschrijving ook voor dit systeem gekozen is. Alles zou dus naadloos moeten passen.

Midden links. Retracts van Robart.

Midden Midden. De “Robostruts” van Robart. Hierdoor ziet het er net even wat echter uit.

Midden Rechts. Pomp om het retractsysteem op te pompen.

Onder Links. Hier is dan de piloot. Ik heb gekozen voor een 1:7 pilootje van “Century Jet”. Is ook een bouwpakketje en moet ook helemaal geschilderd worden. Het zal mij benieuwen.

Onder Midden. Uitlaatdemper. Eigenlijk bedoeld voor een tweetactmotor, maar ik ga toch proberen om deze deper te gebruiken bij een viertactmotor.

Onder Rechts. Hier nog wat losse spulletjes, aanbevolen door TopFlite.

Elevator

september 26th, 2009

Na een paar dagen is het stabilo bijna af. Linker en rechter elevator zijn gemaakt en zowel de onder- als de bovenkant is beplankt.

Met slechts anderhalf uur per dag de tijd om te bouwen, een hele prestatie.

Beplanking Stabilo

september 22nd, 2009

Eerste deel (bovenkant) wordt beplankt.

Bouw stabilo

september 21st, 2009

In September 2009 is de bouw begonnen. Netjes volgens het boekje. En het boekje begint met de bouw van het Stabilo.

F3A Wedstrijden bij MVC/Wieringermeer

mei 10th, 2009

Op zondag 10 mei 2009 werden op het veld van MVC/Wieringermeer F3A wedstrijden gevlogen.

 

Hier vindt u de foto´s van deze schitterende dag.

Corsair – vervolg

februari 20th, 2009

Op vrijdag 20 februari rond 13.00 uur ontving Franc Breet dan eindelijk zijn vijf cilinder ‘Brown Bear’ stermotor uit handen van Dick van der Veldt.
Deze motor moet de krachtbron worden voor de Corsair die Franc op dit moment aan het bouwen is. Toch komt de motor eerst een poosje in de Corsair die Franc eerder al bouwde. Dit om de motor goed in te laten lopen en Franc te laten wennen aan de motor.

Direct na aankomst op het veld werd natuurlijk eerst even gepraat in de keet. Daarna werd de motor met proefbankje en al op de picknicktafel gemonteerd met behulp van twee grote lijmklemmen en toen kon het proefdraaien beginnen.


Corsair – vervolg

februari 18th, 2009



Het maken van de motorkap, mal voorzien van waslaag, lossing en topcoat aangebracht. 


Tegelijkertijd worden ook de wieldeuren gemaakt en diverse luikjes.


Kap voorzien van diverse lagen 160grams keperweefsel en gelijk de beide helften aan elkaar gezet.


De wieldeuren gemaakt van 2 lagen 160 grams doek en 1 mm balsa en vervolgens een laagje doek van 45 grams.


De kap uit de mal moet nog wel een hoop aan gebeuren voordat de laklaag erop komt!!

Corsair – vervolg

januari 25th, 2009


Aileron servo bakje gemaakt


Aileron servo geplaast aluminium brackets gemonteerd


Tip was massief blok mbv vlinder boor hol gemaakt, en voorzien van groene verlichting (Stb) vleugel.

Corsair – vervolg

januari 23rd, 2009

Vleugel achterlijst gelijmd en geschuurd, op deze foto is de flap en aileron nog verbonden met de vleugel. En is de triplex strook van 0.5 mmm nog niet gelijmd 


Vleugel voorlijst gelijmd en geschuurd.


Tip gelijmd en geschuurd.


Aileron en Flap voorlijst gelijmd en geschuurd tevens triplex 0.5 mm gelijmd op vleugel achterlijst.


Aileron aansturing gedraaid en gefreesd. 


Idem close up

Corsair – vervolg

december 6th, 2008

De beplanking is gereed om te worden gelijmd op de vleugels.